Vi har tilbragt en dag med sprudlende Anne Hviid, som har en stor passion for løb. Her kan du læse om Anne og hvordan det hele startede. Få hendes tips til en god start med løb og se hvilke hjemmeøvelser hun foretrækker.

Hvornår og hvorfor begyndte du at løbetræne?
For syv år siden flyttede jeg fra Aarhus til København. Jeg er nærmest opvokset i en håndboldhal i Stavtrup, hvor jeg kommer fra. Det at løbe efter en bold og være en del af et team var noget, som var en fast del af mit ugeskema flere gange om ugen. Da jeg blev ældre og min tid skulle prioriteres til uddannelse, fester og venner, så blev timerne i håndboldhallen mindre og mindre og løb kom stille og rolig ind i mit ugeskema. Nu skal det siges, at hver gang min håndboldtræner sagde, at vi skulle varme op med et par km løb, så var jeg altid hende, der sprang over hvor gæret var lavest og havde altid tusind undskyldninger for at korte ruten af. Så jeg var absolut ikke én, som havde motivation for løb. Men jo flere gange løbeskoene kom på, jo flere ture jeg kom igennem, jo federe synes jeg, det var. Måske fordi jeg pludselig kunne trække vejret uden at føle, at jeg skulle hoste mine lunger op og føle mig halvt død efter 500 meter. Jeg kom i form.

Jeg startede allerede med at løbe så småt i Aarhus omkring Marselisborg skovene, og da jeg så flyttede til KBH, så tog mine løbeture til og de blev længere, oftere og hurtigere. I 2012 deltog jeg i mit første løb. Det var Københavns kvindeløb, som Sparta afholder på Østerbro. Jeg kan tydeligt huske alt ved det løb, det at have et nummer på maven, det forpligtede pludselig. Jeg var meget uerfaren og startede alt for hurtigt ud. Det var en hård oplevelse, men følelsen jeg fik, da jeg krydsede målstregen, det fik tændt min motivation for løb. Endvidere havde jeg også kort forinden mødt min kæreste, som er en meget passioneret løber, hvilket også gjorde det nemmere at tage løbeskoene på oftere.

Hvad er dine 3 bedste råd til at komme i gang med at løbe? 

1. Start roligt ud.
Følg et program, som stille og roligt øger distancen fra uge til uge og får dig sikkert op på 5 km. For det meste skal du starte med en kombination af løb og gå. På den måde sikrer du dig at få en god start og ikke løbe ind i alle de gængse skader, som løb også er forbundet med.

2. Køb nye løbesko.
Løbesko er nok din vigtigste accessories når vi taler løb. Få lavet en test i en løbebutik, så du er sikker på at skoen passer præcis til dig.

3. Vær social når du løber.
Lav aftaler med din veninde, mor, søster eller kæreste. At kombinere det sociale med løb, gør det bare sjovere. Og du forpligter dig også til at møde op, for man brænder jo ikke sine gode venner af, vel?!

Du er medlem af løbeklubben ’NBRO Running’. Hvad går det ud på?
NBRO Running er en social løbeklub, som udspringer fra Nørrebro i København. Der er ingen regelsæt eller trænere, blot passionerede løbere, som samles flere gange om ugen og løber sammen. Vores kontakt udspringer fra Facebook, hvor alle vores træninger bliver annonceret og man trykker sign-up. Alle er velkomne, uanset niveau, alder og køn. Foruden en massevis af kilometer sammen, så mødes vi også til mange sociale arrangementer såsom fester, middag, kaffe og drinks.

Helt ærligt – hvor mange armbøjninger kan du tage?
Jeg tage da lige udfordringen op. Det blev til 15 stk. Godt man primært bruger benene, når man løber.

Det regner og du har besluttet dig for hjemmetræning. Hvilke øvelser laver du?
I min optik findes der ikke dårligt vejr, så jeg ville ikke skippe en løbetur fordi det regnede, men når jeg træner hjemme, så laver jeg core-øvelser. Lav 15-20 gentagelser af hver øvelse x 5 runder – ca. 1 min. pause imellem øvelserne. Find øvelserne på side 31 her.